Hur man kommer igång med rensning och organisering i hemmet

3 tips från experten för att börja

Har ditt hem förvandlats till en second hand-butik? Känner du dig övermäktig av alla saker? Du och familjen hittar ingenting och ni springer mest runt i cirklar - utan att ens veta var ni ska börja leta? Ni kanske behöver göra en rensningsomgång men vet inte vart ni ska börja. Här kommer 3 tips om hur du kan komma igång att organisera ditt hem för mer lugn i vardagen; 

Du är inte ensam! Faktum är att de flesta kunder som ringer mig brukar börja med orden: "Hjälp!" Som att de faktiskt var i fysisk fara.. och det är ju så det känns! Så om känner att du inte vet vart du ska börja rensa och organisera kommer här 3 enkla tips som du kan börja med;

Börja med att sätta upp ett tydligt mål 


Svara på frågorna vad du vill uppnå och varför. Dvs målet ska inte bara vara: Jag vill ha ordning, utan troligen är det något större du vill känna. 

Klipp ut en bild på ett hem du tycker är fint, eller gör ett collage. Sätt upp det någonstans där du ser det. Skriv ditt mål på bilden. Ett förslag kan vara: Jag vill känna lycka i mitt hem (För handen på hjärtat: i nuläget tror jag att du har svårt att känna lycka i ditt hem?).

Lägg upp en hållbar strategi 


Ok du vet nu vad du vill uppnå och varför. Så hur gör du det då? Bryt nu ner ditt hem i flera olika steg/kategorier. Gärna med deadlines inför varje kategori. Detta är en riktlinje som under rensningsprocessen troligen kommer ändras och det är ok.

Det finns även olika sätt att rensa ditt hem på. En av dem är  KonMarimetoden, där du rensar efter olika kategorier. Den första kategorin är kläder. Du hämtar då  ALLA kläder i hela huset oavsett vilka rum de just nu befinner sig. Lägg dem synligt (tex. på sängen eller soffan)  och börja rensandet med att gå igenom plagg för plagg. Spara enbart det du känner "glittrar” och skapar glädje när du håller klädesplagget i din hand.  

Efter det går du igenom böcker, sedan papper, andra lösa föremål (tex. elektronik, köksmaterial, sänglinnen, förrådssaker m.m. ) och till sist sentimentala saker. Det finns oerhört många som fastnat för den här metoden och idag finns det även svenska ordningskonsulter som är diplomerade inom KonMariemetoden. Detta passar för dig som vet att du har saker på olika ställen och vill “samla ihop” allt. 

En annan arbetssätt är “rum för rum” metoden. Här bestämmer man sig istället för ett rum eller speciell plats och rensar sedan platser istället för att samla ihop alla saker.  Ett tips är att börja i köket, dvs det rum där ni oftast vistas i - för det kommer också ge mest belöning så fort du avklarat någon del i rummet. Alternativt kan du börja i sovrummet om du verkligen känner att du i nuläget har svårt att slappna av där. Börja sedan med det som känns enklast i rummet. Det kan vara en byrå som inte är så full tex. Lämna det som känns allra jobbigast till sist (du vet vad det är.. det som får det att knyta sig i magen på dig bara du tänker på det..)

..Ok nu har du gjort en plan för vad du ska börja med och en lista på vad du ska fortsätta med i turordning. Jättebra. Du kommer att märka att det lätt blir att man hoppar lite emellan.. men det är ok så länge du faller tillbaka i din planering så du håller din riktning.

Svara på frågorna vad du vill uppnå och varför. Målet ska inte bara vara: Jag vill ha ordning, utan troligen är det något större du vill känna.
— Anna Hjärp

Rensningsprocessen

Börja med att tömma byrån/garderoben/lådan du ska organisera helt på sitt innehåll. Detta är ett måste för om du inte gör det kommer du inte att få en överblick och saker som du eg inte bryr dig om kommer att stanna kvar, och det vill du inte.

Ställ fram flyttlådor eller stora kassar för olika kategorier (tex skänka, sälja, kasta = märk upp tydligt).

Sedan ställer du tillbaka det du vill spara på en smart plats. Det du använder mest ska givetvis stå långt fram i ögonhöjd, och det som används mer sällan längre bak eller allra högst upp tex. 

Kör iväg skräpet och det som är skänkes osv. Troligen behöver du göra detta efter varje kategori som du har klarat av. Orkar du inte göra det själv kan du troligen ta hjälp av någon eller boka Tiptapp (via deras app) för att betala för att låta någon annan göra det. Väl värt pengarna.

Här får du även fler tips hur du ska tänka vid en organisering., och om du inte orkar börja organisera just den här veckan kan du börja med femminutersorganiseringen.


INLÄGG av ANNA HJÄRP

Anna från Anordna har jobbat som professionell organisatör sedan 2012 och har sitt huvudsäte i Stockholm.


TA HJÄLP MED ATT RENSA OCH ORGANISERA

Man måste inte klara allt själv, våra experter hjälper dig mer än gärna med det de älskar att göra - rensa i röran och organisera för att du ska få ett enklare hem och liv!

Föregående
Föregående

Vilken rensningsmetod ska man använda?