
Om SBPO
Svenska Branschföreningen för konsulter inom produktivitet och ordning.
Om oss
Svenska Branschföreningen för konsulter inom produktivitet och ordning (SBPO) är en nationell organisation som förenar professionella ordningskonsulter över hela Sverige. Vi arbetar för att stärka yrkesrollen, sprida kunskap om branschen och skapa ett samhälle där struktur och ordning bidrar till ökad välmående och effektivitet – både i hem och på arbetsplatser.
Vår vision
Vi tror på kraften i organisering och struktur som en väg till ett bättre liv. Vår vision är att göra professionell organisering tillgänglig och erkänd som en viktig tjänst i samhället, samtidigt som vi erbjuder stöd och utveckling för dem som arbetar inom yrket.
Föreningens syfte
1. Främja branschen
Öka kännedomen om professionell organisering och dess värde.
2. Stödja konsulter
Erbjuda ett nätverk för erfarenhetsutbyte, utbildning och marknadsföring.
3. Säkerställa kvalitet
Skapa och upprätthålla branschstandarder som bygger förtroende hos kunder.
Genom våra aktiviteter och medlemsförmåner arbetar vi för att utveckla branschen och ge våra medlemmar de verktyg de behöver för att lyckas.
Vår historia
SBPO startades med viljan att yrket ska växa i Sverige och få en självklar plats på marknaden.
SBPO grundades år 2020 med en gemensam passion för struktur och produktivitet. Inspirerade av den internationella rörelsen kring professionell organisering såg vi behovet av en stark branschförening i Sverige. Idag är vi en växande gemenskap som samlar både nya och erfarna konsulter som brinner för att hjälpa andra skapa balans i sina liv.
Vad vi gör
Utbildning och utveckling
Vi erbjuder medlemmar möjlighet att delta i kurser, workshops och föreläsningar för att ständigt förbättra sina färdigheter.
Nätverk och gemenskap
SBPO är en plats där konsulter kan dela erfarenheter, samarbeta och växa tillsammans.
Synlighet och marknadsföring
Vi arbetar aktivt för att lyfta fram våra medlemmar och hjälpa dem att nå ut till potentiella kunder.
Branschrepresentation
Vi representerar våra medlemmar i viktiga sammanhang och arbetar för att öka erkännandet av professionell organisering som ett värdefullt yrke.
Vår styrelse
-
Karin Lind | Ordförande
Uppsala
Jag arbetar sedan 2023 heltid som Ordningskonsult Karin Lind. Efter en karriär inom ekonomi så valde jag att starta eget inom denna fantastiska bransch. Att genom möten med människor kunna hjälpa till att rensa, organisera och se vilka fantastiska resultat detta medför får mig att älska mitt nya yrke.
Som ordförande i SPBO hoppas jag kunna sprida kunskap om yrket så fler har chansen att få stöd och hjälp av våra konsulter ute i landet.
Jag brinner för hållbarhet och ser att vårt arbete ofta gynnar hållbarhet i många olika former. Allt från din hållbarbarhet som människa i form av minskad stress, planetens hållbarhet genom minskad konsumtion och även att använda saker ofta hittar nya hem vid rensning är några av de positiva effekter jag ser. -
Susanne Rittedal Söderblom | Vice ordförande & grundare
Göteborg
Jag arbetar sedan 2019 som ordningskonsult i Ordningsakademin med professionell organisering till privatpersoner och företag. Jag har utbildat mig via NAPO University och är också utbildad professionell coach!
Drivkraften i styrelsearbetet är att skapa en plats för gemenskap och trygghet för oss ordningskonsulter och att sprida kännedom om att vi finns och vilken skillnad vi kan göra för människor!
-
Annelie Elfström | Ledamot & grundare
Hudiksvall
Jag har arbetat som ordningskonsult i Struktur & Inredning sedan 2019 och är utbildad inredare och homestylist. Sedan tidigare är jag utbildad inom grafisk design och media och har 7+ års erfarenhet av kundservice, projektledning, webbdesign och systemutveckling innan jag blev egen företagare.
Min drivkraft i styrelsen är att jag vill se oss ordningskonsulter växa tillsammans i det här nätverket och att yrket får en säker plats på marknaden! Jag tror att alla människor blir en bättre version av sig själva och har möjligheten att ge mer (till samhället, familjen, arbetet) om de får hjälp med ordning och struktur i sitt liv!
-
Saga Lindberg | Ledamot & grundare
Stockholm
Sedan 2017 har jag har organiserat hemma hos privatpersoner och på företag via min firma Saga Lindberg. Även anlitad som föreläsare vid flera tillfällen. Bakom mig har jag bland annat 10 år inom IT, men hittade hem när jag fann organiseringen!
Min drivkraft i SBPO är att skapa en gemenskap för oss organisatörer där vi kan växa och lära oss av varandra. Jag vill också kämpa för att yrket ska få den uppmärksamhet det förtjänar och att det ska bli lika självklart att anlita en organisatör som det är att anlita en städfirma eller prenumerera på en matkasse.
-
Emma Thorn | Ledamot
Göteborg
Jag kallas ofta för Förvaringsmorsan på social media men skapade företaget ”Decluttermom" 2020. Jag har fram till 2024 rensat och organiserat andras hem med fokus på familjer med NPF, drivit onlinekurser, haft egen podcast och öppnade 2022 min Webbshop, vilket kommer vara min huvudsyssla tillsammans med mitt lärarjobb.
Jag älskar att se hur vår bransch växer och är glad att jag varit med SBPO NÄSTAN sedan start. Mitt arbete i styrelsen är att hjälpa branschen får växa in på den svenska marknaden, dels genom att stötta kollegor och assistera i olika projekt men också att synas ut i olika medier.
-
Annica Thorberg | Ledamot
Stockholm
Jag är vad man kallar en serieentreprenör, familjen har åtta företag som jag är involverad i. Är 57 år, bor i Stockholm city och på en ö i skärgården. Surprisehouse är en av flera verksamheter som jag driver sedan många år. Som Gift Wrap Artist har jag uppdrag som utbildare, stylist, författare och specialist på emballage. 2021 bestämde jag mig för att komplettera med tjänster inom Home Organizing med kontor, walk-in- closets och kök som specialitet. Jag har följt branschen i många år och inredning är min passion – därför håller jag nu på att certifiera mig som Home Organizer Consultant. Parallellt med det är jag VD på Marketinghouse, en digital marknadsresurs att hyra för B2B-företag.
-
Anna Lundberg | Ledamot
Göteborg
Jag har sedan 2022 drivit Ordningskreatören, där jag jobbar som ordningskonsult och jag hjälper privatpersoner att organisera och strukturera upp deras hem. Innan jag startade företaget har jag jobbat med projektledning på Volvo Cars samt har en utbildning inom teknisk design från Chalmers.
Det var ganska snart efter att jag fått upp ögonen för att branschen existerar i Sverige som jag valde att starta mitt företag. Jag tycker det är både roligt och viktigt att vara med och forma branschen så som vi vill ha den, vilket också är min drivkraft i SBPO.
-
Caroline Tamm | Suppleant & Kassör
Orsa
2022 startade jag mitt företag, Rum & Ro, där jag jobbar som ordningskonsult samt driver Spa Celebration som ligger på vår gård. Som ordningskonsult är mitt främsta mål att människor ska ha ett hem där de kan få återhämtning, vila och tid över till det som är viktigt i livet.
Innan jag startade eget företag, arbetade jag 20 år inom LSS bland annat på olika chefspositioner samt med kvalitetsutveckling. I grunden är jag utbildad gymnasielärare i svenska och engelska, men olika möjligheter och val har gjort att jag hittills inte har arbetat i skolvärlden.Som representant i SBPOs styrelse, brinner jag för att sprida information om oss, vår bransch samt framhålla värdet i våra tjänster!
-
Lotta Hagman | Suppleant
Tumba
Jag har alltid vetat att jag vill hjälpa människor, men inte vetat hur. Eftersom jag har arbetat med kundservice i 20 år så kändes det underbart när jag tillslut hittade jag mitt kall och nu skyndar jag långsamt för att kunna bli en i gänget av de underbara människor jag lär känna i den här branschen. Efter kursen på Ordningsstudion kan jag nu titulera mig som Ordningskonsult och har startat SwedishHomeHarmony!
Mitt bidrag till styrelsen blir att hjälpa till så att yrket och branschen ska kunna växa i Sverige och hjälpa fler människor. Eftersom jag ser att behovet av ordningskonsulter finns och vet hur bra det kan bli för dem som faktiskt får hjälpen.
Intresserad av att hjälpa oss driva föreningen framåt?
Föreningen utvecklas tack vare det ideella arbete styrelsen och fler engagerade medlemmar gör, och vi behöver alltid hjälp vidare!
Om du har en styrka du tror kan hjälpa oss driva föreningen framåt - tveka inte att kontakta oss!