DSC02925_2.jpg

etiska riktlinjer


sbpo-medlem-sigill-3.png
 

Medlemmar i SBPO följer Konsumenttjänstlagen. I tillägg till denna följer de även SBPOs etiska riktlinjer som är en uppsättning principer som styr och guidar ordningskonsultens professionella beteende gentemot kunder och kollegor.

Ordningskonsultens arbete skall präglas av ett etiskt förhållningssätt. Medlemmar i SBPO lovar därför att följa de av föreningen antagna etiska riktlinjerna som grund för verksamheten. Medlemmen lovar att uppvisa gott omdöme, uppriktighet och professionalism i sin yrkesutövning för att skapa och upprätthålla allmänhetens förtroende för SBPO-medlemmarna och för att uppmuntra till respektfull praxis bland alla som bedriver vårt yrke.

SBPO’s etiska riktlinjer är framtagna i syfte att:

  • medvetandegöra ordningskonsulten om etiska frågor som är förenade med yrkesutövningen

  • kunder skall få ett respektfullt och professionellt bemötande

 

Kundrelationen

  • Ordningskonsultens förhållande till kunden genomsyras av kunskap, empati och ansvarstagande och kunden bemöts med respekt och objektivitet.

  • Ordningskonsulten ska inte agera diskriminerande pga, eller låta sig påverkas av, kundens etniska eller religiösa tillhörighet, politiska åsikt, kön, sexuella läggning, samhällsställning eller fysiska och psykiska förmåga.

  • Om ordningskonsulten vid utförandet av ett visst uppdrag vill anlita underkonsult eller på annat sätt samarbeta med andra konsulter, ska denne informera kunden om detta och i förväg få kundens godkännande. Ordningskonsulten ansvarar också för att anlitade personer uppfyller de krav och regler som gäller för den egna verksamheten, t ex dessa etiska riktlinjer.

  • Ordningskonsulten ska inte vilseleda kunden genom att skapa orealistiska förväntningar eller garantier om ett särskilt resultat.

  • Ordningskonsulten ska före accepterandet av ett uppdrag i möjligaste mån försäkra sig om att det finns en ömsesidig acceptans av mål och omfattning. Om ordningskonsulten har anledning att tro att det överenskomna målet inte kommer att kunna uppnås inom uppsatta ramar, ska denne informera kunden om detta och justera målen.

 

Konfidentialitet

  • Ordningskonsulten kommer att hålla kundinformation konfidentiell och inte dela den med tredje part utan kundens tillstånd

  • Ordningskonsulten kommer att använda egen kundinformation endast med kundens tillstånd.

 

Avgifter

  • Ordningskonsulten bestämmer självständigt sina avgifter och kommer att ta ut avgifter som denne anser vara rimliga, legitima och i proportion till den egna erfarenheten, de tjänster ordningskonsulten levererar och det ansvar denne tar på sig.

  • Ordningskonsulten meddelar sina priser till kunden i förväg.

  • Ordningskonsulten kommer alltid att ge rekommendationer för produkter och andra tjänster med sin kunds bästa i åtanke

 

kollegor

  • När ordningskonsulten inte har möjlighet att ta ett visst uppdrag kommer denne att göra sitt bästa för att rekommendera någon annan konsult som är bättre lämpad för uppdraget.

  • Ordningskonsulten kommer att samarbeta med andra SBPO-medlemmar och kommer att behandla dem med respekt.

  • Ordningskonsulten kommer att respektera de immateriella rättigheterna (material, texter, arbetsmetoder, design) gentemot sina kollegor, och kommer inte att använda deras information eller metoder utan tillstånd.

 

Yrke

  • Ordningskonsulten ska endast att erbjuda tjänster inom de områden där denne har kompetens och dessa kompetenser avspeglas sakligt i ordningskonsultens marknadsföring.

  • Ordningskonsulten ska endast acceptera sådana uppdrag som denne har kompetens och resurser att utföra.

  • Ordningskonsulten marknadsför sina tjänster på ett ärligt och representativt sätt för konsulter inom produktivitet och ordning.

  • Ordningskonsulten ska i alla avseenden agera professionellt i förbindelser med kund, allmänhet och kollegor och uppföra sig på ett sådant sätt att anseendet för produktivitets- och ordningsyrket inte skadas.