DSC02502_2.jpg
 

 Hur det började

3 kvinnor på 3 olika platser i Sverige. En gemensam passion för professionell organisering. Och en gemensam frustration över det vi önskade var annorlunda på marknaden.

Efter att på varsitt håll stött på flera utmaningar, där vi arbetat hårt med att synas och starta våra verksamheter, kom vi i kontakt med varandra och insåg att vi hade samma önskan om att förändra utgångsläget.

SBPO startades med viljan att yrket ska växa i Sverige och få en självklar plats på marknaden.

Vi vill att SBPO ska vara en plats för svenska ordningskonsulter att få en gemenskap, ett nätverk och en plats för stöd i sitt yrke. Vi vill ha en plats där kunder och nya medlemmar kan få lära sig mer om vårt arbete, med information om hur vi kan hjälpa våra kunder och hur man startar som ordningskonsult. Vi arbetar för att räta ut alla frågetecken om vårt yrke och driver de frågor som är viktiga för våra medlemmar!

 
DSC02470_2.jpg
 

STYRELSE

Karin Lind | Ordförande

Uppsala

Jag arbetar sedan 2023 heltid som Ordningskonsult Karin Lind. Efter en karriär inom ekonomi så valde jag att starta eget inom denna fantastiska bransch. Att genom möten med människor kunna hjälpa till att rensa, organisera och se vilka fantastiska resultat detta medför får mig att älska mitt nya yrke.

Som ordförande i SPBO hoppas jag kunna sprida kunskap om yrket så fler har chansen att få stöd och hjälp av våra konsulter ute i landet.
Jag brinner för hållbarhet och ser att vårt arbete ofta gynnar hållbarhet i många olika former. Allt från din hållbarbarhet som människa i form av minskad stress, planetens hållbarhet genom minskad konsumtion och även att använda saker ofta hittar nya hem vid rensning är några av de positiva effekter jag ser.

Susanne Rittedal Söderblom | Vice ordförande & grundare

Göteborg

Jag arbetar sedan 2019 som ordningskonsult i Ordningsakademin med professionell organisering till privatpersoner och företag. Jag har utbildat mig via NAPO University och är också utbildad professionell coach!

Drivkraften i styrelsearbetet är att skapa en plats för gemenskap och trygghet för oss ordningskonsulter och att sprida kännedom om att vi finns och vilken skillnad vi kan göra för människor!

Annelie Elfström | Ledamot & grundare

Hudiksvall

Jag har arbetat som ordningskonsult i Struktur & Inredning sedan 2019 och är utbildad inredare och homestylist. Sedan tidigare är jag utbildad inom grafisk design och media och har 7+ års erfarenhet av kundservice, projektledning, webbdesign och systemutveckling innan jag blev egen företagare.

Min drivkraft i styrelsen är att jag vill se oss ordningskonsulter växa tillsammans i det här nätverket och att yrket får en säker plats på marknaden! Jag tror att alla människor blir en bättre version av sig själva och har möjligheten att ge mer (till samhället, familjen, arbetet) om de får hjälp med ordning och struktur i sitt liv!

 

Saga Lindberg | Ledamot & grundare

Stockholm

Sedan 2017 har jag har organiserat hemma hos privatpersoner och på företag via min firma Saga Lindberg. Även anlitad som föreläsare vid flera tillfällen. Bakom mig har jag bland annat 10 år inom IT, men hittade hem när jag fann organiseringen! 

Min drivkraft i SBPO är att skapa en gemenskap för oss organisatörer där vi kan växa och lära oss av varandra. Jag vill också kämpa för att yrket ska få den uppmärksamhet det förtjänar och att det ska bli lika självklart att anlita en organisatör som det är att anlita en städfirma eller prenumerera på en matkasse.

Emma Thorn | Ledamot

Göteborg

Jag kallas ofta för Förvaringsmorsan på social media men skapade företaget ”Decluttermom" 2020. Jag har fram till 2024 rensat och organiserat andras hem med fokus på familjer med NPF, drivit onlinekurser, haft egen podcast och öppnade 2022 min Webbshop, vilket kommer vara min huvudsyssla tillsammans med mitt lärarjobb.

Jag älskar att se hur vår bransch växer och är glad att jag varit med SBPO NÄSTAN sedan start. Mitt arbete i styrelsen är att hjälpa branschen får växa in på den svenska marknaden, dels genom att stötta kollegor och assistera i olika projekt men också att synas ut i olika medier. 

Annica Thorberg | Ledamot

Stockholm

Jag är vad man kallar en serieentreprenör, familjen har åtta företag som jag är involverad i. Är 57 år, bor i Stockholm city och på en ö i skärgården. Surprisehouse är en av flera verksamheter som jag driver sedan många år. Som Gift Wrap Artist har jag uppdrag som utbildare, stylist, författare och specialist på emballage. 2021 bestämde jag mig för att komplettera med tjänster inom Home Organizing med kontor, walk-in- closets och kök som specialitet. Jag har följt branschen i många år och inredning är min passion – därför håller jag nu på att certifiera mig som Home Organizer Consultant. Parallellt med det är jag VD på Marketinghouse, en digital marknadsresurs att hyra för B2B-företag.

 

Anna Lundberg | Ledamot

Göteborg

Jag har sedan 2022 drivit Ordningskreatören, där jag jobbar som ordningskonsult och jag hjälper privatpersoner att organisera och strukturera upp deras hem. Innan jag startade företaget har jag jobbat med projektledning på Volvo Cars samt har en utbildning inom teknisk design från Chalmers. 

Det var ganska snart efter att jag fått upp ögonen för att branschen existerar i Sverige som jag valde att starta mitt företag. Jag tycker det är både roligt och viktigt att vara med och forma branschen så som vi vill ha den, vilket också är min drivkraft i SBPO. 

Caroline Tamm | Suppleant & Kassör

Orsa

2022 startade jag mitt företag, Rum & Ro, där jag jobbar som ordningskonsult samt driver Spa Celebration som ligger på vår gård. Som ordningskonsult är mitt främsta mål att människor ska ha ett hem där de kan få återhämtning, vila och tid över till det som är viktigt i livet.
Innan jag startade eget företag, arbetade jag 20 år inom LSS bland annat på olika chefspositioner samt med kvalitetsutveckling. I grunden är jag utbildad gymnasielärare i svenska och engelska, men olika möjligheter och val har gjort att jag hittills inte har arbetat i skolvärlden.

Som representant i SBPOs styrelse, brinner jag för att sprida information om oss, vår bransch samt framhålla värdet i våra tjänster!

Lotta Hagman | Suppleant

Tumba

Jag har alltid vetat att jag vill hjälpa människor, men inte vetat hur. Eftersom jag har arbetat med kundservice i 20 år så kändes det underbart när jag tillslut hittade jag mitt kall och nu skyndar jag långsamt för att kunna bli en i gänget av de underbara människor jag lär känna i den här branschen. Efter kursen på Ordningsstudion kan jag nu titulera mig som Ordningskonsult och har startat SwedishHomeHarmony!

Mitt bidrag till styrelsen blir att hjälpa till så att yrket och branschen ska kunna växa i Sverige och hjälpa fler människor. Eftersom jag ser att behovet av ordningskonsulter finns och vet hur bra det kan bli för dem som faktiskt får hjälpen.