Vad gör en ordningskonsult?
Känner du att vardagspusslet är lite väl tufft att lägga ibland, är du inte ensam. Vi är många som tampas med gympapåsar, hämtningar och lämningar. Däremellan ska man få plats med att umgås med vänner och kanske även en date eller två. Då kanske inte organisering och rensning av garaget är det första du kommer att tänka på när du får en stund över. Men ändå vet du att dina prylar har en tendens att lägga sig på hög, och rätt vad det är så står du där med ett kaos i hemmet.
Det är då vi ordningskonsulter kan rycka in, utrustade med färdigheter och expertis för att hjälpa dig att komma tillrätta med kaoset och få in ordningen igen.
I den här artikeln går vi igenom vad en ordningskonsult är och vad det innebär att anlita en ordningskonsult. Vi går igenom vilken roll vi har i ditt hem och vad du kan tjäna på att anlita en ordningskonsult för att komma tillrätta med stöket.
Vad är en ordningskonsult?
Kort sagt är en ordningskonsult en person som är specialiserad på att optimera ett utrymme för bästa förvaring eller funktion. Ett förenklat sätt att se på vad vi gör är att vi jobbar med det fysiska utrymmet. Vi är tränade på att lösa problem som är behäftade med för mycket saker på för liten yta, och kan hjälpa till att effektivisera rensningsprocessen för dig som vill lätta på bördan av för mycket saker.
Olika specialområden för en ordningskonsult
Många ordningskonsulter har specialiserat sig på ett område, och erbjuder därför expertis inom det specifika området.
Här kommer några exempel på vad ordningskonsulter kan specialisera sig på:
minimalism & downsizing
garderobslösningar
skafferi & mat
tidsoptimering och schemaläggning
digital ordning
att hjälpa människor med NPF att få struktur och rutin i vardagen
hoarding och samlarsyndrom
“döstädning”, dvs att hjälpa äldre att rensa på ålderns höst
Det jag dock är övertygad om att alla ordningskonsulter har gemensamt är att vi har ett tränat öga för att avgöra ett utrymmes funktionalitet och kapacitet. Men ofta är det mer än bara det fysiska utrymmet. Som ordningskonsult behöver man också vara beredd på att ta emot och erbjuda en trygg plats för mycket psykologiskt som kan komma upp genom rensningsprocessen.
Det här kan du förvänta dig när du anlitar en ordningskonsult
Fördelarna är många. Förutom att du får ett prydligt hem efter att en ordningskonsult har varit framme, kan du även räkna med att få system och strukturer på plats för att hjälpa dig att upprätthålla ordningen framöver. Om du har svårt att hålla ordningen eller om saker "får ben", kan din ordningskonsult hjälpa dig att ta fram system och strategier för att upprätthålla en ordning som fungerar för dig.
Du kan också förvänta dig att du blir av med en hel del stress när du äntligen har en plats för allt. Många känner även att de får en känsla av att de kan "andas igen" och att en börda har lättat från axlarna. Känslan av att äntligen ta tag i något som har legat som en surdeg, som t ex ett förråd, garage etc. är obeskrivlig när det väl är gjort.
Tidsåtgång
Ofta tar det inte heller så lång tid som man kan tro. Om du inte är van att rensa och organisera, drar du dig för att ens tänka på det pga den tid du tänker dig att ett sådant projekt kommer ta i anspråk. Det här med tid är verkligen någonting relativt. En ordningskonsult är tränad i att snabbt avgöra var man ska börja för att det ska bli så tidseffektivt som möjligt. Därför kan du räkna med att du sparar massor av tid om du låter en ordningskonsult göra jobbet. Tid du kan lägga på annat.
Du behöver ofta vara med under rensningsprocessen, och avgöra vad som ska sparas och vad som ska avyttras. Efter det kan du låta ordningskonsulten organisera det du har kvar, medan du gör annat.
Organiseringsprocessen
När du anlitar en ordningskonsult brukar du vanligtvis få börja med en initial konsultation. Under konsultationen berättar du vad du vill ha hjälp med och vilka områden du upplever som mest problematiska. Du får även berätta om du har några särskilda önskemål med projektet, vilken tid vi har på oss för att färdigställa projektet och om du har någon deadline. Under konsultationen identifierar ordningskonsulten en arbetsprocess och estimerar också tidsåtgång för projektet.
Om ni kommer överens om att arbeta tillsammans, går ordningskonsulten vidare med att utforma en plan för projektet med förslag på antal sessioner, estimat för tidsåtgång och ungefärlig prisbild.
Sedan är det dags för själva uppdraget. Du kan räkna med att det kan ta ca 1-3 sessioner om 3 timmar att rensa, sortera och organisera sakerna i ett rum (beroende på hur mycket saker du har naturligtvis). Det är också olika från rum till rum: en del rum går snabbare än andra.
Vanliga missuppfattningar när det gäller ordningskonsulter
Yrket ordningskonsult är fortfarande ganska nytt i Sverige och många vet inte riktigt vad man kan förvänta sig.
Till exempel finns en vanlig missuppfattning att det är för dyrt och en lyx för rika att ta in en ordningskonsult för att "piffa till" och få det snyggt och prydligt i hemmet. Det innebär naturligtvis en kostnad att anlita en ordningskonsult, men den kostnaden får du igen flerfaldigt när du överväger kostnaderna det innebär att ha oordning i hemmet.
Relaterad artikel: Kostnaderna du betalar för att ha ett rörigt hem
Att investera i en ordningskonsult är att investera i din egen psykiska hälsa och välbefinnande.
Många har hakat på trenden med "döstädning", dvs att se över hemmet och rensa på äldre dar. En oro som många anhöriga till äldre kan ha är att det kommer in en främmande människa hemma hos ens gamla mamma och börjar rota runt bland hennes saker. Kommer de att slänga gamla ovärderliga minnen? Vi kan försäkra dig om att vi ordningskonsulter inte slänger en pinal om vi inte har fått tillåtelse till det.
En annan missuppfattning kan vara att man bara behöver anlita en ordningskonsult om man lider av hoardningproblem eller samlarsyndrom. Så är inte fallet. Du kanske bara vill få ordning på din garderob en gång för alla, eller skapa ett system så du lätt hittar bakgrejerna när du och dina barn får för er att baka. Då kan det räcka med ett par timmar med en ordningskonsult som kommer och hjälper dig med ett sådant mindre projekt.
Sammanfattning
Ett rensningsprojekt med en ordningskonsult kan vara mer transformativt än man kan tro. Det är inte bara saker: du känner att du får koll på tillvaron, en högre livskvalitet och att du äntligen kan andas och känna ett lugn i själen när allt är på sin plats.
Hur hittar du rätt ordningskonsult för dig?
Som sagt är det fortfarande ganska ovanligt med ordningskonsulter i Sverige. Här på SBPO är ett bra ställe att börja, eftersom vi är en branschförening som hjälper dig att hitta rätt konsult där du bor.
Se till att få ett första initialt möte, boka en konsultation så att ni båda får känna om ni är rätt för varandra. Du behöver veta att konsulten förstår dina behov, och konsulten kan i sin tur avgöra om ditt projekt är rätt för dem eller om de kan hänvisa dig vidare till någon av sina kollegor.
TA HJÄLP MED ATT RENSA OCH ORGANISERA
Man måste inte klara allt själv, våra experter hjälper dig mer än gärna med det de älskar att göra - rensa i röran och organisera för att du ska få ett enklare hem och liv!